21 March 2011

Sebuah Kisah Klasik : 1

Dulu, sekolah rendah aku adalah satu2 nya sekolah yang ada asrama di Daerah Padang Terap/Pendang. Asrama Desa Sekolah Kebangsaan Panglima Awang. Masa tuh, semua budak darjah 6 diwajibkan tinggal di asrama. Termasuk lah aku walaupon rumah dekat je dengan sekolah.

Asrama sekolah aku ni 2 tingkat. Di perbuat daripada kayu, nama pon asrama desa kan. Budak lelaki dok kat tingkat bawah, budak perempuan kat tingkat atas. Kalau nak skodeng tu senang sangat la, selak je langsir, terus nampak dorg lalu lalang  dan  lepak2. Kalau nasib sangat baik, bleh skodeng dorg mandi manda..kuikuikui. Tapi ktorg kan budak lelaki, suara pon tak garau lagi time tuh. Objektif skodeng pon tak tau. Budak perempuan pulak baru 12 tahun, apa yang ada??kan?kan?hakhak.

Kalau di ingat2 balik, memang banyak sangat kenangan. Ada yang suka makan biskut tengah2 malam, senyap2 dan sorang2. Adoyai, kedekut betoi! Biskut Mary je pon. Ada yang bangun pagi, pastu kentut tak lepas berirama. Bontot berisi la katakan, angin nak keluar pon tersekat-sekat. Ada jugak yang terkencing malam. Tu la, sapa suruh makan tembikai banyak sangat. Bila warden tanya, dia jawab "tu kencing kucing, bukan saya yang kencing, kucing yang kencing cikgu". Pandai dia kencing cikgu tuh, kencing bercabang pulak tuh. Tapi yang paling menggemparkan bila ada yang terbela ular dalam loker. Bila di soalsiasat, rupa2 nya memang cita2 dia nak jadi penjinak ular bila dah besar. Patut la kan..Haish, macam2 ada.

pasukan bola sepak Sekolah Kebangsaan Panglima Awang

Tanpa disedari 14 tahun dah berlalu, banyak sangat perubahan. Sekolah pon dah ada bangunan baru, asrama pon baru. Asrama lama dah jadi sejarah, hanya tinggal dalam ingatan, tu pon kalau masih bersarang dalam memori. Aku pon tak ingat bila last aku menjejak kaki ke Sekolah Kebangsaan Panglima Awang nih. Hmm, lama dah rasanya. Watak2 di atas pon semua dah berjaya. Berjaya dengan cara dan pada jalan masing2. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment