8 July 2011

Bersih

Weekend datang lagi. Untuk weekend kedua dalam bulan Julai ni, aku akan habiskan sepuas-puasnya di kampung halaman walaupon 2 hari. Bleh la makan buah-buahan tempatan yang sedang menunggu aku tuh.

Sempena aku ada kat umah ni, aku plan nak kemas-kemas kan sikit bilik aku tuh. Buat preparation sikit sebelum majlis besar hujung tahun ni. Nak kena bersihkan mana-mana yang dah kotor. Kebersihankan sangat di tuntut dalam Islam.

Lagi pon, rumah kena bersih selalu. Baru lah wujud masyarakat yang bersih. Institusi kekeluargaan kan tunjang kepada pembentukan masyarakat. Dalam kata lain, dari keluarga la wujudnya masyarakat. Itu pendapat aku la.

Jadi, sebelum nak bersihkan masyarakat, kena bersihkan rumah dulu. Maksudnya, setiap ahli masyarakat kena la bersih. Tak gitu? Tak perlu la sibuk-sibuk nak bersih kan orang lain kalau diri sendiri pon belum cukup bersih. Kena ingat, kalau nak tonjolkan kebersihan, tonjol la dengan cara yang bersih. Jangan guna cara yang kotor.

p/s : lebih baik aku balik bersihkan kampung halaman Sabtu nih.


2 comments:

  1. ai sokong pasal bab Bersihkan diri sendiri dulu sebelum bersihkan orang lain...aok pande kitak molah cerita owh...hahahah...owh...makan buah2an tempatan??? makan sorang2...embak balit miri juak kelak okay...hahahahha

    ReplyDelete
  2. kalau dr rumah trus blk miri,ok la..ni kena singgah putrajaya dlu,sik bleh bwk balit..nnt sebelum smpai miri,dah habis..

    ReplyDelete