30 November 2011

Sebuah Kisah Klasik : 3


Kehidupan di asrama dah memang sebati dengan aku. Aku mula dok asrama masa darjah 6. Maklum lah, sekolah rendah aku dulu ada asrama. Memang best, banyak perkara kita belajar. Yang paling best, pengalaman yang kita dapat. 

Masuk sekolah menengah pon, aku masih tinggal di asrama. Baru la rasa kehidupan sebenar. Ada junior, ada senior. Tinggal ramai-ramai dalam dorm. Barang-barang sendiri memang kena jaga betul-betul, takut hilang. Selalunya selipar la yang jadi mangsa. Memang perkara biasa kalau tengok orang pakai selipar kawen. Sebelah lain, sebelah lagi lain.

Masa tingkatan 4, budak-budak dorm aku telah di serang penyakit kulit. Semua menjadi mangsa. Kalau malam-malam tu bleh dengar la bunyi irama garu-garu. Masa tu ubat yang famous ubat cap kaki tiga. Semua ada la ubat ni.

Masa tu memang teruk la. Bleh dikatakan semua dijangkiti penyakit kurap dan seangkatan dengannya. Sampai warden bagi cuti seminggu, kosongkan dorm dan balik rumah. Balik rumah pulak, kena rebus semua pakaian. Memang dasyat la. Sampai sekarang pon parut ada lagi. Bila tengok parut tu balik, teringat zaman garu menggaru dulu.

Dorm Kirana (2001)

4 comments:

  1. zaman dahulu kala ni akak oi..hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam Jones,

    Seronokkan bila kita dok terkenangkan balik zaman persekolahan dulu2 tu..ada kenangan manis,ada kenangan pahit dan...kenangan2 ni semua akan kita simpan sampai bila2...betoi dak Jones..?

    ReplyDelete
  3. w'salam akak ros..

    betoi betoi betoi..hehe

    ReplyDelete