19 June 2011

Dana ASNB Haram Ke?

Hari tu masa tengah breakfast kt kedai mamak, ada la seorang mamat ni tiba2 bukak cerita pasal ASB dan ASN. Dia bagitau, dana2 ni haram. Terkejut aku. Dah la aku ada letak sikit kat ASB, kalau takde ok la kan..haish. Baru je plan nak menabung kat ASN.


Balik je office, aku godek2 la kat Google. Memang betol la. Ada surat dari Jabatan Mufti Selangor yang menyatakan ASB dan ASB adalah tidak halal kerana tidak patuh syariah. Gelabah aku.


Lepas tu, aku jumpa satu blog NI yang menyatakan sebaliknya. Confuse aku. Yang mana satu betul ni. Adoyai. Tapi, lepas baca entri tu, aku yakin yang ASB dan ASN ni halal kerana telah disahkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

p/s : kredit kepada www.suzie284.com


8 comments:

  1. tawakal sahajalah.. selebihnya biar JAKIM yang tanggung

    ReplyDelete
  2. kena yakin..bkn pe,takot ada unsur2 politik..

    ReplyDelete
  3. kalau asb yg laburkan di syarikat yg haram spt syarikat judi, arak..memang la haram..

    ReplyDelete
  4. kalu mcm tu,mmg haram la..tp pihak PNB bt penafian..xde unsur2 tu dlm pelaburan..

    ReplyDelete
  5. xsure gak la caner..diorang tanggung la

    ReplyDelete
  6. Sesiapa yang berhujah biar Jakim yang tanggung semua dosa kita berkenaan asb ni, mari kita fikir sekali lagi, http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/805-terkini-hukum-asb-dan-asn.html

    ReplyDelete
  7. anonymous : aku pon penah bce, tp tu entry yg di buat pd tahun 2009..skang da 2011,mungkin dah ada pembaharuan dr segi pengurusan pelaburan dana utk ASB dan ASN..

    ReplyDelete
  8. FOA mna2 duit ketas adalah haram kecuali duit yang pertama dicetak oleh bank negara...ehmm tapi aper yang aku tahu tidak berdosa jika kita terus menggunakan wang kertas atas dasar darurat tapi ingat keburukan tetap ader...cam kita minum arak time darurat memang x berdosa tapi keburukan tetap ader (mabuk)....

    ehmmklu sudi jom terjah pendapat aku tetang DUIT...

    http://azrideris.blogspot.com/2011/03/akaun-simpanan-berhadasb.html

    http://azrideris.blogspot.com/2011/07/asb-antara-dividen-dan-harus.html

    http://azrideris.blogspot.com/2011/07/cadangan-rancangan-pelaburanikhlas-dari.html

    ReplyDelete